Ter Steege Materieel bestaat 25 jaar

Op de foto – links Niek Bouwmeester en rechts Jackelien Filart

2021 was het jaar van jubilea binnen Ter Steege. Ter Steege Groep bestond 110 jaar, algemeen directeur Hans ter Steege vierde zijn 25 jarig jubileum en het was 25 jaar geleden dat Ter Steege Materieel officieel opgericht werd.  

De oorsprong van Ter Steege Materieel ligt al wat verder achter ons. In 1989 werd de afdeling als onderdeel van het bouwbedrijf Ter Steege opgestart. In 1996 was de afdeling flink gegroeid en werd het officieel een zelfstandige bv.

Ook toen zorgde Ter Steege Materieel voor al het materieel dat nodig is op de bouwplaats: keten, steigers, gereedschap en kruiwagens. En alhoewel in de afgelopen 25 jaar die taak niet veel veranderd is, heeft de tijd niet stil gestaan.

Verandering

Jan Harbers, een van de medewerkers die vanaf het begin bij Ter Steege Materieel werkt, vertelt: “In 1996 werkten we heel anders. Steigers en keten gingen vaak van project naar project en kwamen alleen terug als er wat kapot was of als er onderhoud gepleegd moest worden. Dit hebben we gelukkig door de jaren heen aangepast. Nu komt alles terug bij ons, voor het weer naar een nieuwe bouw gaat.”

Op de foto: links chauffeur Hendri met Jan Harbers

250 auto’s op de weg

Rond 2000 breidde Ter Steege Materieel haar werkzaamheden uit. De eerste bedrijfswagens werden aangeschaft en dit groeide vrij snel uit naar personenwagens. Jackelien Filart, hoofd administratie en wagenparkbeheer, zegt: “Het wagenpark is nu een groot onderdeel van het takenpakket van Ter Steege Materieel geworden. Waar we ooit begonnen met een aantal bedrijfswagens, zijn we nu uitgegroeid tot 250 auto’s op de weg. Dat we alle wagens en auto’s in eigen beheer hebben, brengt ons veel voordeel. Zo zijn we in staat om in goede tijden te investeren in auto’s en in slechte tijden kunnen we de kosten juist laag houden.”

Dienstverlener

Na 25 jaar is Ter Steege Materieel gegroeid van 5 naar 11 mensen in dienst. De grootste taak is nog altijd het faciliteren van materieel voor alle Ter Steege Bouw Vastgoedbedrijven. “We omschrijven onszelf als de dienstverlener van mobiliteit en materieel binnen Ter Steege Groep. Onze pijlers zijn duurzaamheid, betrouwbaarheid, efficiency en flexibiliteit,” vertelt Jackelien. “Door de jaren heen is ons takenpakket niet zo veel veranderd. De manier waarop we ons werk doen en welk materieel we aanschaffen is wel flink veranderd. Verduurzaming is in de bouwwereld natuurlijk een groot aandachtspunt en dat merken wij hier ook.”

Verduurzaming

Ter Steege Materieel koopt dan ook vooral duurzaam materieel in. Vorig jaar stapten alle bouwplaatsmedewerkers over op een Hilti gereedschapspakket: elektrisch handgereedschap dat werkt op één accu die weer past op verschillend gereedschap. En ook de nieuwe keten voldoen aan de laatste eisen op het gebied van isolatie. “We hebben wat dat betreft een hele mooie taak,” zegt Jackelien. “Wij onderzoeken mogelijkheden hoe we ons materieel en het wagenpark zo duurzaam mogelijk kunnen krijgen. In 2020 scherpten we ons wagenparkbeleid aan en aankomende periode voeren we een test uit met elektrische bedrijfswagens. De investeringen en verbeteringen die wij doen op duurzaamheid, hebben positieve gevolgen voor heel Ter Steege.”

Veiligheid

Naast het verduurzamen is Ter Steege Materieel ook verantwoordelijk voor een stuk veiligheid. Alle steigermateriaal, gereedschap, keten en ander materieel komt terug op de werf voor controle. Ronald Rooseboom is verantwoordelijk voor dit proces: “Zodra een project opgestart wordt, krijgen wij een aanvraag binnen. Wij zijn vervolgens als allereerste op de bouwplaats om de keten en bouwhekken te leveren. Vervolgens leveren we al het materieel dat nodig is. Na afronding van het project komt het weer bij ons binnen, controleren wij het materieel, doen we het nodige onderhoud en leggen we het klaar voor de volgende bouw. Belangrijk is dat al het materieel dat opnieuw naar een bouw gaat 100% veilig is. Dat lukt alleen door alle materieelstukken te controleren. Een mooi proces.“

Plannen en regelen

Na 25 jaar is Ter Steege Materieel niet meer weg te denken uit de organisatie. Dat Ter Steege Materieel ook in de komende jaren nog een belangrijke plek in de organisatie houdt, staat als een paal boven water. Maar daar horen ook uitdagingen bij. Jackelien: “We moeten flexibel zijn en efficiënt kunnen werken om de aanvragen vanuit de bouwbedrijven goed te kunnen plannen en te regelen. We focussen ons daarom op minder hand- en papierwerk. Zo heeft ons materieel nu QR codes die we via een scanner direct door koppelen naar ons softwaresysteem. Dit bespaart ons tijd en er worden minder fouten gemaakt.” ​​​​​​​

Groeien

Afgelopen jaren is Ter Steege Bouw Vastgoed flink gegroeid. Dit brengt weer nieuwe kansen met zich mee. Want waar Ter Steege Materieel eerder altijd alles vanuit Rijssen regelde, is dat logistiek nu niet meer mogelijk. Met de toevoeging van De Vree en Sliepen in 2016, Ter Steege Bouw Vastgoed West in 2018 en Bouwbedrijf Ted Groot in 2021 wordt het logistiek gezien een steeds grotere uitdaging. “Langzaamaan gaan we nadenken over een tussendepot in het midden van het land, om zo ook de werkmaatschappijen in het midden en westen van het land te kunnen bedienen. Weer een mooie uitdaging erbij!” eindigt Jackelien haar verhaal.