O365

1.  Wat is office 365?

Al jaren lang werken we met het office pakket van Microsoft: Outlook, Word, Excel, Powerpoint etc. Onlangs is Microsoft met een nieuwe versie gekomen: Office 365. Deze versie is gericht op samenwerken en biedt daarnaast online opslag en extra mogelijkheden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Teams. Ons hele bedrijf is bezig met de overgang naar Office 365. Welke gevolgen heeft dit voor jou?

2.  Wat betekent dit voor jou?

Er verandert niet veel. Toch zijn er wel een paar kleine wijzigingen. We hebben hieronder per programma beschreven wat er gaat veranderen. Weten tot welke programma’s je toegang hebt? Je kunt via www.office.com zien welke programma’s jij kunt gebruiken. Inloggen doe je met je zakelijke mailadres en bijbehorend wachtwoord.

En goed om te weten; je kunt het pakket op verschillende plekken installeren. Dus eventueel ook thuis, op je tablet en smartphone.

2.1  Outlook (mail)

Outlook is beschikbaar via een app op je telefoon of tablet, via de desktopversie en online via www.office.com.

Qua uiterlijk blijft het programma hetzelfde. Waarschijnlijk moet je eenmalig opnieuw inloggen op de app op je telefoon of tablet, maar daarna zie je hetzelfde als nu. De opslag van je mailbox gebeurt in Office 365 in de cloud (online) en daarmee is de opslagruimte toegenomen. Mailstore wordt daarom overbodig. Op korte termijn wordt de inhoud van je Mailstore teruggezet naar je archief of Postvak In.

2.2  Office (Word, Excel, etc.)

Je andere Office programma’s zijn ook te vinden via www.office.com. Je kan via de website van Office bijvoorbeeld Word Online opstarten en ook de desktop-app downloaden. De downloadversie heeft meer functionaliteiten. Het grote verschil met de vorige versies van deze programma’s is dat je nu online samen kunt werken. Het makkelijkst is om dit te doen via Teams. Als je een Word document upload in Teams, kun je vervolgens samen werken aan dit document.

2.3  OneDrive

Wil je al je documenten online opslaan? Je kunt vanaf nu gebruik maken van je OneDrive. Je kunt OneDrive vergelijken met je H-schijf, waar je je eigen documenten opslaat. Verschil is dat hier ook meer opslagruimte is. Wil je documenten delen? Doe dit dan via teams. Zo hou je het overzicht. Ook OneDrive vind je terug via www.office.com.

2.4  Teams

Teams is een nieuw programma in O365, waarin je kunt videobellen, chatten en documenten delen. Teams is ook te downloaden via www.office.com. Je kunt chatten met alle collega’s van Ter Steege Groep en een team aanmaken met een groep waar je wel veel mee samenwerkt om te chatten en documenten te delen. Je kunt ook binnen je team de groepsagenda bekijken en zo eenvoudig een nieuwe afspraak maken. Teams is het middel om onderling samen te kunnen werken. Meer weten over Teams? Je vindt hier de handleiding!

Vragen?

Met vragen kun je terecht bij jouw IT-coördinator of je kunt een mailtje sturen naar Helpdesk Teams.