Een goede renovatie begint volgens hem met communicatie. ‘Je moet oog hebben voor wat er speelt in een wijk en bewoners een luisterend oor bieden,’ zegt Mark Kampherbeek, uitvoerder bij Ter Steege Bouw Vastgoed Hardenberg.
Hoe die communicatie er in de praktijk uitziet, vertelt hij aan de hand van een actueel project voor woningcorporatie St. Joseph in Almelo. ‘Aan de Valeriusstraat renoveren en verduurzamen we 90 appartementen. De werkzaamheden omvatten onder meer binnen- en buitenschilderwerk, vervangen glas, gevel-, dak- en vloerisolatie, nieuwe zonwerking, nieuw hekwerk op de balkons en galerijen, nieuwe badkamers en toiletten, meterkasten, mechanische ventilatie, extra zonnepanelen, vervangen rioleringen en brandpreventie. Ook worden de algemene ruimten opgewaardeerd en voorzien van scootmobielplaatsen.’
Goed contact
‘Je kunt je voorstellen dat zo’n omvangrijke renovatie heel ingrijpend is voor bewoners,’ zegt Kampherbeek. ‘We hebben twee pauzewoningen ingericht, waar mensen zich kunnen douchen of even terugtrekken en de was kunnen doen. Maar in principe blijven bewoners in hun woning. Goed contact is daarom onmisbaar. Dat begint met het luisteren naar de wensen van de klankbordgroep en alle bewoners. Vervolgens schrijf je een projectvoorstel, dat je aan hen voorlegt. Voor dit project hebben we zelfs een modelwoning gemaakt om bewoners het resultaat van de werkzaamheden te tonen. Allemaal niet voor niets. Want bij dit project haalden we bij de presentatie zelfs 100 procent score. Iedereen was enthousiast.’
Menselijke kant
Hij begon zijn loopbaan zo’n twintig jaar geleden bij Ter Steege als timmerman, voorman timmerman en daarna assistent-uitvoerder. Vervolgens maakte hij een carrièreswitch naar het politiewerk, om een jaar geleden terug te keren op het oude nest. Dit keer als uitvoerder bij renovatieprojecten van sociale huurwoningen. ‘Bij renovatieprojecten wordt de menselijke kant soms onderschat. Je komt bij mensen thuis en moet op tijd signaleren of er problemen spelen. Tijdens de zogeheten warme opname bespreken we alle technische zaken, maar ook sociale aspecten komen aan bod. Daarbij neem ik de maatschappelijke ervaring mee die ik als politiemedewerker heb opgedaan.’
‘Drie weken voordat de werkzaamheden beginnen, vindt de warme opname plaats. Samen met iemand van de woningstichting leggen we alles uit. Dat gaat veel verder dan alleen het bespreken van de tegelkeuzes. Ook kijken we of er in het huishouden dingen spelen waar we rekening mee moeten houden. Denk bijvoorbeeld aan huisdieren. Maar ook aan ziekte, lichamelijke beperkingen, vereenzaming, psychische problemen of een verslaving. Met mijn brede kijk als voormalig politieagent zie ik snel of er hulp nodig is. Soms doet een luisterend oor al wonderen.’
Korte doorlooptijd
‘Behalve communicatie en sociale begeleiding zijn planning en logistiek cruciaal. Bij dit project gaat het om vijf flatgebouwen met elk 18 appartementen verdeeld over drie bouwlagen. Om de doorlooptijd zo kort mogelijk te houden, renoveren we steeds een verticale rij van drie woningen tegelijk. Verticaal omdat het leidingwerk van boven naar beneden loopt.’
‘Een dag voor aanvang van het project bereiden we alles voor door vloeren zorgvuldig af te plakken en kijken we of er nog spullen verplaatst moeten worden. Dit om schades aan eigendommen te voorkomen. Op de eerste dag wordt er in alle drie de woningen de badkamers en kanalen gesloopt, waarbij alle mechanische ventilatie en riolen van boven naar beneden worden geboord. De installateur komt vervolgens langs om de leidingen te plaatsen. Daarna is het de beurt aan de timmerman, die een voorzetwand in de badkamer en een nieuw toilet installeert.’
Duurzame toekomst
‘Terwijl de installateur doorgaat met het aanleggen van riool, toilet en mechanische ventilatie, gaat de tegelzetter aan de slag. Vervolgens worden de kozijnen, plafonds en de wanden geschilderd, gesausd en geïsoleerd, en krijgt het geheel een frisse uitstraling. Dankzij de nieuwe binnen- en buitenschil krijgen de woningen een hoge isolatiewaarde. Ze maken straks een labelsprong van F,E,D en C naar B, A en zelfs A+. Omdat de hele buurt over een paar jaar van het gas afstapt, maken we ook alvast een technische ruimte voor de toekomstige warmtepomp. Daarmee bereiden we de woning bouwkundig alvast voor op de duurzame toekomst.’
‘In totaal bedraagt de doorlooptijd van de binnen werkzaamheden 18 werkdagen. Bewoners ontvangen een boekje met de dagplanning. Aan de hand van tekst, foto’s en plaatjes leggen we per dag uit wat er op het programma staat. Uitgangspunt is om huurders zo min mogelijk tot last te zijn. Daarom beginnen we ’s morgens niet om 7:00 uur, maar om 7:30 uur. Ook hebben wij een steiger geplaatst aan de achterkant van de flat. Wij gaan via de balkonzijde naar binnen om overlast via de galerij aan de voorkant te beperken. Soms moet je dan door de slaapkamer van de bewoners, dan plaatsen we anti-stofwanden, delen we oordopjes uit of begeleiden we mensen naar de pauzewoning.’
Gouden formule
‘Volgens planning zijn voor de bouwvak van 2024 de laatste appartementen gereed. Maar nu al zijn de reacties van bewoners positief. Ik denk dat we als Ter Steege Bouw Vastgoed een goed team en een gouden formule in handen hebben voor renovatie en verduurzaming: bewoners goed informeren, ze serieus nemen en vervolgens in zo kort mogelijke tijd vakwerk afleveren.’