Een plastic bekertje koffie en een schuine mop

Klantbeleving is het nieuwste modewoord in de bouw- en vastgoedbranche.

De gemiddelde Nederlander koopt hooguit een paar keer in zijn of haar leven een (nieuwbouw) woning. Voor menigeen is dat een tijd vol stress en onzekerheid. Veel knopen doorhakken over zaken waar je niet bepaald dagelijks bij stilstaat. En dat op basis van wat mooie plaatjes en een paar tekeningen. Je moet bijna afgestudeerd bouwkundige zijn wil je daar makkelijk keuzes in kunnen maken. Maar de oplossing is nabij: we bouwen de woning alvast virtueel voor u. Al uw wensen worden direct in 3D zichtbaar. Zo beleef je als koper je nieuwe huis voordat er ook maar een steen is gestapeld.

Digitale stortvloed

Met behulp van online woonplanners, digitale showrooms en VR-apps kun je vanaf je comfortabele bank je nieuwe huis samenstellen en inrichten.
Als dat geen klantbeleving is? In ons vak buitelen de softwareaanbieders, reclamebureaus en appbouwers over elkaar heen om ons op de hoogte te brengen van de nieuwste technieken op het gebied van Virtual Reality, Augmented Reality en de nieuwste gadget: de Hololens. Alles voor een nog betere klantbeleving.
Ik kan er heel ver in meegaan en sta open voor veel nieuwe technieken, maar slaan we niet een beetje door?

Mensen, dromen en koffie

Klantbeleving is vooral ook persoonlijk contact. Van onze receptioniste tot aan de timmerman op de steiger. Klantbeleving is onze kopers op de bouw uitnodigen. Wij vieren de mijlpalen in een bouwproces graag samen met onze kopers. Of het nu de feestelijke start van een bouwproject is of het ‘pannenbier’; een leidingcontrole tijdens de afbouw of de officiële oplevering; ik zie de kopers genieten van het contact met onze collega’s op de bouwplaats. Koffie in een plastic bekertje, een iets te stoffige stoel, een vuile hand van de metselaar en een schuine mop. Misschien is dat een wat romantisch beeld van de bouwplaats anno 2016, maar het is wel de beleving waar de kopers de bouw mee associëren. En daar is niks mis mee. Niet voor niets zijn de kijkmiddagen op de bouw voor onze kopersbegeleiders de meest waardevolle contactmomenten tijdens het proces. Daar worden dromen echt zichtbaar, ook al heb je die al eens via een hightech 3D-bril gezien. En daar is de bouw ook weer uniek; in welke andere branche krijg je zoveel inzicht en word je zo nauw betrokken bij het productieproces? En kun je zelfs tijdens dit proces de puntjes op de i zetten?

Emotional Reality

Wordt het koopproces van een nieuwbouwwoning ooit volledig digitaal en virtueel? Ik sluit het niet uit. Zouden de ‘Googles’ en de ‘Apples’ van deze wereld de geur van oude koffie en een virtuele bouwvakker die een schuine mop vertelt kunnen toevoegen? Dan ben ik om.

Voel je vrij om te reageren!

Ga naar LinkedIn of stuur Peter Bolink een mail!